Festtelt til bryllup: Din guide til bryllup i telt

Skal I leje et telt til jeres bryllup eller holde det i et lokale? Det kan være en svær beslutning for mange brudepar. Et bryllup i telt på en smuk lokation skaber rammerne for en unik, autentisk og uforglemmelig dag for jeres bryllup. 

Ønsker I at holde havebryllup eller bryllup i festtelt på en sjov, smuk eller helt særlig lokation, kan der dukke mange spørgsmål op: Hvilket festtelt skal man vælge til et bryllup, hvor meget plads skal man bruge, hvilken service kan man få og hvordan er kvaliteten? 

De spørgsmål, og lidt til, har vi undersøgt for jer, for at gøre idéen om et bryllup i telt mere overskueligt og transparent for jer.

Der findes utrolig mange teltudbydere i Danmark. Derfor har vi valgt at researche på de omkring 25 teltudbydere, der findes på Sjælland og udvalgt de 5 bedste til denne guide. Under gennemgangen af dem finder du 6 råd, der er gode at tage højde for inden du lejer telt til bryllup samt 8 fordele ved at holde bryllup i telt. 

Læn dig tilbage i vished om, at du her finder den ultimative guide til dit bryllup i telt.


 
 

5 udvalgt teltudbydere på Sjælland

(Fotos: Eventudlejning, Luksutelte, Carolina Segre, Storybookstudio, Fest og Telt, Lej Festtelt & Lavpristelte)

Vi har foretaget tæt research på 5 teltudlejere, som vi mener leverer den bedste service og det bedste produkt. Vi har snakket med dem alle og spurgt ind til de punkter, vi mener, er relevant for dig som kunde for at kunne vælge den rigtige udbyder. 


Vi gennemgår disse 5 teltudlejere til den perfekte bryllupsfest på Sjælland

1.Eventudlejning

2. Luksustelte

3. Ok-serviceudlejning

4. Lej festtelt

5. Lavpristelte

 
 

1. Eventudlejning

(Fotos; Eventudlejning)

Eventudlejning befinder sig i Ballerup og er drevet af to meget passioneret ejere, Mette og Bo.

Hos Eventudlejning kan du leje et telt til dit bryllup og alle andre slags events. De har stor fokus på service, kvalitet og design af telte og går op i den direkte kommunikation til kunden. 

Der kommer fokus på hele rejsen gennem brylluppet ved en grundig gennemgang af festen, da brudepar altid bliver inviteret ud i deres showroom i Ballerup. På den måde kan I få en forestilling om, hvordan jeres bryllupsfest kommer til at se ud på dagen

Eventudlejning.dks løsning er inkl. opsætning og nedtagning af bryllupsteltet samt borde og stole. Tjenerteamet står for borddækningen. På den måde får I som brudepar tid til det væsentlige; at glæde jer til bryllupsfesten.


Produkter der tilbydes:

  • Pynt på bord

  • Festtelt

  • Garderobe

  • Service

De står altid til rådighed og følger tingene til dørs.

De udlejer alt til bryllupsfesten: telte, møbler, service, lyd og lys, røde løbere osv.

En ting som Evnetudlejning skiller sig ud på, er deres telte. Ved første øjekast, ligner de et standard hvidt telt. Men det er det bestemt ikke. Deres telte har en særlig funktion: At holde bedre på varmen. Solen kan ikke komme igennem teltet, grundet et ekstra lag i teltet som er lystæt. Dette gør dog at teltet bliver lidt mørkere, men der er stadig en masse vinduer i teltet. I stedet for at have de traditionelle runde vinduer, har de valgt at lave dem firkantet.

Eventudlejning gør plads til at man kan få lov til at tænke ud af boksen ved deres mange løsningsforslag. 

Deres priser starter på 1750 kr. for et 9m2 telt.


  • Gulv

  • Bar

  • Ankomst

  • Køkken

  • Scene


+ Fordele

  • Fokus på service og kvalitet

  • Sørger for alt, du skal ikke løfte en finger

  • Man kan booke alt hos dem

  • Er til rådighed 24-timer i døgnet

  • Hjemmeside er brugervenlig

  • Tilbyder køkkenfaciliteter


- Ulemper

  • Man kan ikke selv stå for opsætning/nedtagningen

  • Tilbyder ikke pakkeløsninger

  • Tilbyder ikke toiletfaciliteter

  • Ingen trustpilot

 
 

2. Luksustelte

(Fotos; Atablestory, Carolina Segre, Luksustelte, Mille Emilie & Storybook studio)

Luksustelte befinder sig ved Roskilde, og udlejer telte i området Sjælland, Jylland, Fyn og øerne.

De telte Luksustelte udlejer, er meget anderledes end de standard telte andre udlejer. Her kan man få telte, der kaldes tipi telte og sperry telte. Det er to helt anderledes telt designs, end dem man er vant til. Tipi telte kan for eksempel benyttes året rundt, da de er lavet af bomuld i høj kvalitet.

Tipi telte og sperry telte giver en helt anden atmosfære, end standard telte gør. De kan kombineres på mange måder og via forskellige størrelser. I har både mulighed for at have et åbent telt eller et med påsatte sider på.

Luksustelte har derudover et pop-up showroom en til to gange om året. Her kommer der andre leverandør ud, så man kan få den fulde fornemmelse af hvordan ens bryllup kunne foregå (ny dato afventer).

Disse tipitelte kan benyttes året rundt, da kvaliteten er til det og at de er lavet af bomuld.

Da disse telte kræver mere plads end standard telte, er det ikke sikkert at I selv har plads til dem hjemme i haven. Derfor henviser Luksustelte også til lokationer, så man har plads til de flotte telte. De er hele tiden på jagt efter nye lokationer, så der er noget til alle.

Luksustelte kommer og måler op, hvis man vælger at holde brylluppet på egen lokation. De står også selv for opsætning og nedtagning, da teltene som sagt er anderledes end de klassiske, hvide telte.

Teltet bliver sat op to dage før, og bliver pakket ned når festen er slut igen. De er til rådighed på telefon og mail, hvis man har det mindste spørgsmål. De satser selvfølgelig på at man har fået styr på det hele i god tid, så man er helt rolig på den store dag.

Luksusteltes fokus ligger på at skabe en unik og magisk fest til bryllupper, og man er ikke i tvivl om, hvilken unik aften man vil kunne få i disse smukke telte. De sammensætter altid et setup efter kundens ønsker og derfor bliver de ikke altid leveret med møbler.

I alle Luksusteltes pakker, kan der tilkøbes gulv og andet tilbehør, hvis der er behov for det. De tilbyder desværre ikke service, så det skal I selv sørge for. I kan for eksempel se vores anbefalinger af leverandører til et havebryllup her. 

Luksustelte har desværre ikke service, så det skal man selv sørge for.

Da tipi telte og sperry telte er meget populære, skal I være ude i god tid. Mindst et halvt år i forvejen, men gerne så hurtigt som muligt.

Så hvis man har et større budget og gerne vil gå all ind med sit bryllup, så er Luksustelte det rette valg.

Deres priser på tipiteltene starter fra 11.875 kr. eksklusiv gulv, som er til 30 gæster. Deres Sperrys starter på 37.005 kr. eksklusiv gulv, som er til 56 gæster.


Deres Sperrys telte indeholder:

  •  Borde

  • Stole

  • Barmoduler

  • Lyskæde

  • Opsætning/nedtagning


+ Fordele

  • De har anderledes telte

  • Anderledes setup og en anden atmosfære

  • Fokus på kvaliteten

  • Tilbyder forslag til lokation

  • Sørger for opsætning/nedtagning

  • Har et åbent showroom 1-2 gange årligt

  • Priser er inklusive borde og stole

  • Billeder af deres arrangementer er tilgængelige

Deres Tipitelte indeholder:

  • Borde

  • Stole

  • Lyskæder

  • Gasbålsted

  • Opsætning/nedtagning


- Ulemper

  • Befinder sig i den dyre ende

  • Teltene kræver mere plads

  • Man kan ikke selv stå for opsætningen/nedtagningen

  • Man kan ikke booke alt hos dem

  • Booking kan ikke foregå på deres hjemmeside

  • Tilbyder ikke køkken eller toiletfaciliteter

  • Har få Trustpilot anmeldelser

 
 

3. ok-serviceudlejning

En mulighed de også tilbyder er en panorama side. Dette gør at der kommer meget mere lys ind, samt at det kan give en virkelig smuk vibe, hvis man har pæne omgivelser.

Med deres bryllups servicepakke, så I kan få det hele med samlet. Ellers er der mulighed for selv at designe jeres egen pakke, hvis I ønsker noget specifikt.

Da de udlejer telte i Nordsjælland, ved de at kvaliteten skal være i top, og derfor er prisen også derefter.

Det almindelige størrelse telt er 6x9 m og ligger på 4550 kr. eksklusiv gulv. I kan få jeres bryllupstelt lige så stort, I vil have det, da der ikke er nogen begrænsninger for at sammensætte telte.

Hvis I gerne vil bestille et telt, hvor I er sikre på, at kvaliteten og designet er i top, er OK-Serviceudlejning de rigtige at bruge.

(Fotos; Fest og telt)
OK-Serviceudlejning
har base i Helsingør og fokus på udlejning i Nordsjælland. De har et showroom, hvor I kan komme og se deres telte og få en forestilling om, hvordan det bliver til jeres store dag.

OK-Serviceudlejning kommer ud og måler op, så I er i helt trygge hænder, og ved at det bliver gjort ordentligt. Opsætning, nedtagning og opvask sørger de også for, hvilket er med i prisen når man bestiller sit telt. Kvaliteten er derfor altid i top, da de selv tjekker alt igennem efter hver fest.

Så hos dem kan man få det hele, hvilket kan være super rart, så man ikke skal alle mulige steder hen og bestille.

De telte de udlejer er de standard hvide telte. Teltene leveres med 50% vinduer, så der kommer en masse lys ind. I har også mulighed for at leje innerlining til teltet, så I får en større bryllupsvibe inde i teltet.

De smukke innerlinings vil sætte nogle fantastiske rammer for jeres bryllup i telt.


Produkter der udlejes:

  • Telt

  • Borde

  • Stole

  • Servicepakker



  • Gulv

  • Dekoration til bordet

  • Slushice maskine

  • Varme

  • Køkken tilbehør


- Ulemper

  • Tilbyder standart hvide telte

  • De befinder sig i den dyre ende

  • Man kan ikke selv stå for opsætningen/nedtagningen

  • Tilbyder ikke en pakkeløsning

  • Uoverskuelig hjemmeside

  • Ingen billeder af deres arrangementer

  • Tilbyder ikke toiletfaciliteter

+ Fordele

  • Alt kan bookes hos dem

  • Har et showroom

  • De står for det hele, inklusiv opvask

  • Tilbyder servicepakker

  • De har en panorama side til deres telte

  • Webshoppen er gennemskuelig

  • Tilbyder køkkenfaciliteter

  • Har trustpilot anmeldelser

 
 

4. Lavpris telte

(Fotos: Lavpristelte)

Lavpristelte.dk ligger i Ballerup og lejer telte ud til bryllupper og andre livsbegivenheder, til billige priser.

Fokus er, at have lave priser, så der er noget til alle. Uanset om I skal holde en lille fest eller et stort bryllup. De tilbyder bl.a. en bryllupspakke, så I kan få det hele samlet. Dette tilbud kan tilpasses efter, hvor mange gæster I skal have med til jeres bryllup i telt.

Har I allerede fundet et telt til jeres bryllup, men mangler f.eks. gulv, borde og stole, kan I sagtens leje det hos Lavpristelte, uden at have bestilt selve teltet hos dem.

Lavpristelte.dk holder priserne på teltene nede ved at benytte en gør-det-selv udlejningsmodel, hvor I selv skal måle grunden til teltet op samt sørge for opsætning og nedtagning.

Der medfølger udførlig vejledning til hvert telt og gulv, og I kan altid finde en på deres hjemmeside.

Kan I ikke selv hente de lejede udstyr, kan Lavpristelte.dk anbefale en vognmand, de har brugt før. Det koster det samme om man bruger deres anbefaling, eller finder en selv. Men I kan dog spare tid ved at tage imod deres anbefaling.

Om man har prøvet at samle et festtelt før eller ej, så er Lavpristelte.dk klart en mulighed, hvis du ønsker at spare lidt på festbudgettet

Teltet mv. lejes typisk fra onsdag til mandag, så der er tid til at sætte det op og tage det ned igen, uden for meget stress. Man skal være indstillet på selv at stå for det, men så er der også penge at spare.


Lavpristeltes bryllupspakke indeholder:

  • Telt

  • Gulv


+ Fordele

  • Befinder sig i den billige ende

  • Man kan stå for det hele selv

  • Tilbyder bryllupspakke

  • Har billeder af deres arrangementer

  • Det virker nemt at booke gennem deres webshop

  • Gode anmeldelser på trustpilot


  • Stole

  • Runde borde

  • Gasovn


- Ulemper:

  • Man kan ikke booke alt hos dem

  • Standart hvide telte

  • Man kan ikke får dem til at sætte teltet op grundet den lave pris

  • Man skal selv måle op

  • Har ikke et showroom

  • Tilbyder ikke toilet- eller køkkenfaciliteter

 
 

5. Lej festtelt

(Fotos; Lej Festtelt)

Lejfesttelt.dk udlejer festtelte på hele Sjælland, befinder sig i Glostrup og har eksisteret siden 2009.

Det, der gør Lejfesttelt.dk anderledes end andre teltudlejninger er, at de har panoramatelte i deres sortiment. Et panoramatelt giver en helt unik og fortryllende setting, hvis I holder bryllup i smukke omgivelser.

Her tilbydes der også forskellige pakkeløsninger, som kan tilpasses efter behov, så I kan få det bryllup i telt, I ønsker.

Lejfesttelt.dk udlejer også meget andet tilbehør, f.eks. popcorn- og slush ice-maskiner samt service-pakker. De ønsker at gøre det nemt for jer, så I ikke behøver have fat i mange forskellige leverandører, men kan leje det meste hos dem.

Hos Lejfesttelt.dk kan I vælge om I vil spare penge ved selv at sætte teltet op, eller betale jer fra det.

Det skal være muligt at designe sin fest som man gerne vil have den. Derfor har de det nemme overblik på deres hjemmeside. Det skal være så nemt for kunden at skabe overblik, og vil kunne bestille det hele selv, uden kontakt til udbyderen. Men I er selvfølgelig altid velkommen til at ringe, hvis I har de mindste spørgsmål.

I kan trygt leje telt til jeres bryllup hos Lejfesttelt.dk, da de har en e-mærket hjemmeside og har massere af gode referencer og anmeldelser fra deres kunder.


Lejfesttelt.dks pakkeløsning indeholder:

  • Telt

  • Gulv

  • Lyskæder


+ Fordele

  • Har et panorama telt

  • Har pakkeløsninger

  • Opsætning/nedtagning er valgfrit

  • Fokusere meget på tryghed til kunden

  • Alt kan bookes hos dem

  • Gode anmeldelser på trustpilot


  • Borde (aflange eller runde) 

  • Stole

  • Varme pakker

  • Service (kan tilkøbes)


- Ulemper

  • Har ikke et showroom

  • Deres andre telte er standard hvide telte

  • Deres hjemmeside kan godt virke rodet

  • Ingen billeder af deres arrangementer på deres hjemmeside

  • Har ikke toiletfaciliteter

 

8 fordele ved at holde bryllup i telt

Hvad er så fordelen ved et telt-bryllup? Der findes mange bud, men nogle af dem, der vægter højest er:

1: At man har meget mere tid til at gøre sit bryllup klar. Man kan gå i et par dage og hygge med det, frem for at det hele skal klares på dagen eller dagen før.

2: At det kan være tæt på sit eget hjem, så man får flere hjemmelige omgivelser, hvilket giver en hvis ro og tryghed.

3: At man kan sætte sit eget præg på sit bryllup. Man kan designe det som man selv vil have det og gøre det til sit helt eget.

4: At man har flere åbne rammer. Man kan medbringe det man har lyst til. Hvis man fx vil sparre penge på vinen, kan man selv købe den i sit lokale supermarked, og medbringe denne til sit bryllup. Dette kan gøres med alle elementer.

5: At det økonomiske aspekt spiller ind. Man kan sparre på mange ting ved at afholde sit bryllup i et telt, hvilket gør det billigere.

6: At det er hyggeligere og mere intimt for en selv og sine gæster. Der kommer en helt anden atmosfære som udstråler afslappethed.

7: At der ikke er et sluttidspunkt. Man kan selv vælge at gå i seng og at de andre kan feste videre, hvis de vil det. Det er helt op til en selv, hvornår man lukker festen. 

8: At man kan holde en brunch med sine gæster dagen efter, hvis det er det man har lyst til. Der er masser af mulighed for at lave noget dagen efter.

 
 
 

Dette var få af de mange grunde til at afholde et havebryllup. Gå ind på deres hjemmesider for at få en masse inspiration eller kig billederne igennem nedenunder:

(Fotos: Eventudlejningm Luksustelte, A Table Story, Emilie Emilie, Carolina Segre, Storybookstudio, Fest og Telt, Lavpristelte & Lej Festtelt)

 

Hvilket festtelt til bryllupsfesten skal I så vælge?

 

1. Wow-effekt med tipi-telt eller sperry-telt

Ønsker I et exceptionelt bryllup og at investere de ekstra penge i det, anbefaler vi Luksustelte.dk. De leverer de smukkeste telte og sørger for, at I får den flotteste fest. Prisniveauet er i den højere ende, men I er garanteret at få mere end et standard, hvidt telt. Ønsker I at skabe wow-effekt til jeres bryllup og imponere jeres gæster, så skal I vælge at lade Luksustelte levere et tipi-telt eller et sperry-telt.

2. Telt-bryllup på budget

Er budgettet til et bryllup i telt ikke så stort, anbefaler vi Lavpristelte.dk. De kører med Sjællands billigste priser, men det kræver omvendt også, at man selv står for alt – lige fra afhentning til opsætning og nedtagning. Lavpristelte.dk har derudover pakkeløsninger, hvilket kan være en hjælp, når man skal gøre alt selv.


3. Et anderledes bryllup i telt, der er til at betale

Hos Lejfesttelt.dk er det også muligt få andet end det standard, hvide telt: Et panorama telt. Til en overkommelig pris kan I få et panorama telt, som kan give en helt unik stemning, især hvis I har en smuk udsigt, man kan nyde fra teltet. De har ligeledes også pakkeløsninger og tilbyder både at sætte teltet op for jer eller I kan gøre det selv.

4. Bryllup i festtelt, uden at røre ikke en finger selv

Hos Eventudlejlning.dk klarer de alt for jer. Derudover har I mulighed for besøge deres showroom og danne jer et indtryk af den kommende fest. Ønsker I ikke at lave noget selv, vil Eventudlejning være et godt match, da de gennemgår alt med jer, og sørger for at I er dækket helt ind. Deres telte er standard hvide telte, men de har en varme funktion, som gør, at der bliver holdt bedre på varmen.

5. Festtelt med det hele

Hvis I ønsker, at forberedelserne til jeres bryllup er så simple som muligt, skal I benytte jer af OK-Serviceudlejning. Hos dem kan I nemlig få alt til bryllupsfesten, hvilket gør det nemt og overskueligt, så I ikke ender med 10 forskellige leverandører. De står også for opsætningen og nedtagningen af teltet, så I kan tage det roligt.

(Fotos: Carolina Segre, Mille Emilie & Storybookstudio)


Der er alt masser af muligheder at vælge imellem, når I skal vælge festtelt til jeres bryllup. Jeres valgt afhænger af ønsker til teltet og selvfølgelig budgettet.

Det er derfor en god idé at gøre op med jer selv, hvad I vægter højest. Er det, at teltet skal være unikt? At I gerne vil sætte teltet op selv? Eller måske noget helt tredje? Hver af de ovenstående teltudlejere er nemlig  forskellige. 

Find ud af, hvad jeres vigtigste kriterier er, kontakt de forskellige udbydere og se, om de kan opfylde dem. I har altid lov til at være kritiske og vide præcis, hvad man vil have til jeres bryllup. Det er jeres helt specielle dag. I skal finde jeres match, ligesom med alle andre aspekter af brylluppet. Det er dog nogle vigtige ting at huske, inden I lejer telt til jeres bryllup – de kommer herunder.

Nedenfor har vi udarbejdet en liste til jer, der skaber et overblik over teltudbydere på Sjælland:

 
Overblik over teltudlejere på Sjælland

Fotografi: BryllupsTeamet

 

6 gode råd inden I skal leje telt til jeres bryllup 

(Fotos: luksustelte.dk, Carolina Segre & Storybookstudio)

1. Placering

Et godt råd er at vælge en teltudlejer, der udbyder telte i det område, I skal giftes. Der er penge at spare, jo tættere udbyderen er på den adresse brylluppet skal afholdes. Leveringsomkostningerne afhænger oftest af størrelsen samt afstanden på ordren

Hos nogle udbydere, er det dog muligt at afhente teltet selv, og på den måde spare lidt penge. Man skal dog være opmærksom på, om omkostningerne til leje af en lukket vogn eller trailer med kørsel frem og tilbage løber op i det samme prisleje.

Undersøg derfor de forskellige muligheder hos udbyderen og beregn om det kan betale sig selv at stå for leveringen.

2. Opsætning og plads til bryllupsteltet

Der er også mulighed for at spare penge ved at vælge en teltudlejning, hvor I selv kan få lov til at sætte teltet op. Der er dog ikke mange, der udbyder dette grundet sikkerhed og service.

Derfor er det vigtigt at man har målt op, inden man bestiller sit telt. Hvis teltudlejningen ikke tilbyder denne opgave, er det vigtigt at huske ikke kun at måle grundarealet, men også højden på teltet. På den måde undgår man, at træer eller andre ting kommer i vejen. 

3. Hvor stort skal et telt være til 70 personer?

Vælger man selv at opstille teltet og inventar, er der her nogle vigtige ting at tage med i beslutningsprocessen:

  • Lejer I et telt over 50 m2, skal det være certificeret.

  • Der skal bruges 1 m2 telt pr. person. Her gælder der dog to regler:

    • Aflange borde bruger 1 m2 pr. gæst. 70 gæster kræver altså 70 m2.

    • Runde borde bruger 1,5 m2 pr. gæst, så 70 gæster skal bruge 105 m2 telt.

  • Husk at medregne plads til bar, garderobe, dansegulv, buffet osv.

En anden huskeregel, man også kan benytte sig af, er at der skal være cirka 60 cm mellem hver gæst ved bordet. På denne måde kan man være sikker på at hver gæst, har nok plads.

Det er vigtigt inden man bestiller sit telt, at man har målt op. Hvis teltudbyderen ikke foretager denne opgave, er det vigtigt at huske ikke kun at måle grundarealet, men også højden på teltet. På den måde undgår man at træer eller andre ting kommer i vejen.

4. Hvor mange cm bord pr. person til bryllupsfest?

En anden huskeregel, man også kan benytte sig af er, at der skal være cirka 60 cm mellem hver gæst ved bordet. På denne måde kan man være sikker på, at hver gæst har nok plads.

5. Gør det selv eller totalløsning på teltudlejning til bryllup

Men hvilket teltudlejningsfirma skal I så vælge? Ønsker I noget helt specifikt til jeres bryllup, kan det være en fordel af booke hos forskellige leverandører. Ønsker I derimod at gøre det så nemt og overskueligt som muligt, skal I sørge for at booke hos en leverandør, der tilbyder hele pakken. Her kan I dog komme ud for, at I skal gå på kompromis med nogle ønsker og behov.

6. Forholdene

Udover at have fundet pladsen til jeres bryllup i telt, så skal I huske også at have forholdene til det i orden. Det betyder, at skal I f.eks. have køkken, så der er brug for strøm og eventuelt adgang til vand. Hvis I holder et havebryllup hjemme i egen have, kan I altid benytte jeres eget køkken. Her kan en forlængerledning og gaffatape blive jeres bedste ven.

Husk også, at telte over 50 m2 skal stå minimum 5 meter fra naboernes huse. Og hvis naboens hus har stråtag, skal det stå hele 12,5 meter væk. Med telte til max 150 gæster må man gerne sætte teltet helt op af eget hus, så længe flugtveje ikke spærres. I kan læse mere om Bygningsreglementet og de krav, der stilles til opstilling af telte, her.

Toiletforhold skal man også tage stilling til. Husk at undersøge om det er nødvendigt at leje ekstra toiletter og eller om I kan benytte dem, der er på stedet.